Škoda Fabia (1999-2007)

Potkáváme jich každý den desítky a stovky, tvary všech tří karosářských variant se nám dávno vryly do paměti. Škoda Fabia, momentálně nejprodávanější ojetina na českém trhu, vznikla jako nástupce oblíbené Felicie. Ta se ovšem ještě rok a půl vyráběla souběžně.

Zatímco Felicia byla radikálně modernizovaným Favoritem a její konstrukce tedy ve své podstatě pocházela z první poloviny osmdesátých let, Fabia vznikla na čistém papíře. Koncern Volkswagen pro ni poprvé použil tehdy novou platformu A04 pro malé vozy, Volkswagen Polo se jí dočkal až o dva roky později, Seat Ibiza dokonce až v závěru roku 2001! Škoda je známá oživováním jmen svých automobilů (Rapid, Favorit, Felicia, Octavia, Superb), název nového modelu ovšem našla hluboko v minulosti – Fabia byla první manželkou byzantského císaře Herakleia.
Jak šel čas

První špionážní snímky nástupce nejmenší škodovky se v tisku objevily již v březnu 1999. Automobil dokonce nebyl ani příliš maskován, měl viditelné i logo výrobce. Na oficiální představení si ovšem odborná i laická veřejnost musela počkat do zářijového autosalonu ve Frankfurtu. Prodej na českém trhu byl odstartován 4. prosince 1999. Zákazníci se dočkali zatím jen pětidveřového hatchbacku. Pod kapotou mohl mít tři zážehové čtrnáctistovky – první s vícebodovým vstřikováním, rozvodem OHV a výkonem 50 kW převzal z Felicie, její základ ovšem pocházel už z modelu 1000 MB z roku 1964! Hlavu válců z hliníkové slitiny jí ovšem její koncernové šestnáctiventilové sestry stejného objemu s výkony 55 a 74 kW mohly jen závidět. Pro Fabii bylo však klasické óhávéčko modernizováno, agregát dostal hydraulické vymezování vůlí ventilů.

V cenících se objevily i litrový čtyřválec s výkonem 37 kW a dvoulitr s 85 kW, druhý jmenovaný motor se ovšem začal oficiálně nabízet až v roce 2000 a litrový agregát se údajně pouze vyvážel do zemí, které jej preferovaly z daňových důvodů. Vznětové motory byly zpočátku výroby dva – nepřeplňovaná přímovstřiková devatenáctistovka SDI se 47 kW a přeplňovaná se vstřikováním čerpadlo-tryska, která dávala rovných 100 koní, tedy 74 kW. Zavazadelník Fabie byl oproti předchůdci menší, Felicia měla 272 l, u Fabie byl udáván nejprve objem 248 l, později byl změněn na 260. Jízdními vlastnostmi byla ovšem mladoboleslavská novinka na špičce své třídy.

V dubnu roku 2000 došlo k přeprogramování řídicích jednotek zážehových čtrnáctistovek. Odstranila se tak prodleva při sešlápnutí plynového pedálu – Fabia již má elektronický. V květnu se do výroby dostala i nejslabší verze pohonné jednotky 1,4 l o výkonu 44 kW, na podzim pak přišlo praktičtější kombi se zavazadlovým prostorem o objemu 426 l. Na jaře roku 2001 měla premiéru třetí a poslední karosářská varianta – sedan. Ten se ale s prodejním úspěchem nesetkal. Zavazadelník byl sice větší než u kombi (438 l), tato karosářská varianta ovšem praktičností zrovna nevyniká. O třídveřovém hatchbacku pro mladší klientelu mladoboleslavská továrna neuvažovala a do výroby se nedostal. V témže roce prošel úpravami podvozek – zejména příčný zkrutný stabilizátor na přední nápravě a jeho táhla, důvodem bylo zvýšení odolnosti a spolehlivosti. Šasi bylo jinak ortodoxní konstrukce se vzpěrami McPherson vpředu, vzadu bychom našli klikovou nápravu a vlečená ramena. Poslední novinkou prvního roku nového století byl Junior s litrovým motorem. Automobil postrádal dynamiku i výbavu, chyběl mu kryt odkládací schránky u spolujezdce, plato zavazadelníku, měl jen třináctipalcová ocelová kola, nelakované nárazníky a postrádal i posilovač řízení, zmíněný stabilizátor a také kryt motoru. Opěradlo zadních sedadel bylo pochopitelně nedělené, před řidičem trůnil velký volant z Octavie. Verze Junior sice přežila delší dobu, slabý motor byl ovšem za pouhého tři čtvrtě roku nahrazen prvním tříválcem 1,2 HTP s dvouventilovou technikou a výkonem 40 kW, který byl přece jen o něco živější.

Jepičího života se bohužel dočkala i užitková varianta Praktik. Ta byla představena v lednu 2002, měla černé nárazníky z verze Junior, pouze dvoumístný interiér a za mříží nákladový prostor, boční okna byla zaplechována. Nesmírně populární pick-upy na bázi Favoritů a Felicií nenahradila a z výrobního programu zmizela v tichosti po jednom jediném roce. Rok 2002 přinesl ale spoustu dalších novinek. Výkonnější čtyřventilová verze motoru 1,2 HTP se 47 kW znamenala smrt pro staré škodovácké motory 1,4 MPI. Fabia se dočkala i montáže dvou nových vznětových agregátů se vstřikováním čerpadlo-tryska – tříválce 1,4 TDI o výkonu 55 kW, který vznikl z klasické devatenáctistovky ubráním jednoho válce, vrcholem celé řady se pak stala Fabia RS. Nejvýkonnějšímu sportovnímu provedení klapal pod kapotou turbodiesel 1,9 TDI naladěný na 96 kW. Přenos výkonu a síly na přední nápravu zajišťovala šestistupňová převodovka. Nejrychlejší Fabia se odlišovala i novými nárazníky, ten přední měl integrované mlhovky. Na zádi se objevilo decentní křídlo, brzdové třmeny byly nalakovány zeleně. V interiéru našla své místo sportovní sedadla a tříramenný volant.

V srpnu 2004 proběhla modernizace celé řady. Vizuálně se od svých předchůdců nové modely lišily širšími žebry v masce chladiče, novými nárazníky a zadními světlomety, byla také změněna nabídka výbav – Comfort byl nahrazen provedením Ambiente. V roce 2005 se pak dočkal modernizace vznětový tříválec, který byl nově k dispozici ve výkonových variantách 51 a 59 kW.

Na jarním ženevském autosalonu 2007 byla představena Fabia druhé generace s kódem 5J, zatím jako hatchback. Výroba pětidveřové verze první generace byla ukončena 13. dubna 2007, produkce sedanů a kombi ještě nějaký čas dobíhala. Poslední akční modely měly například nárazníky a volant z verze RS. Automobil první generace ze skladových zásob se dal u prodejců koupit ještě na začátku roku 2008.

 
Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala první Fabia v roce 2000. Za ochranu posádky při čelním a bočním nárazu získala čtyři hvězdičky a 26 bodů, což byl tehdy v kategorii malých vozů výsledek více než dobrý. Za ochranu při čelním nárazu získala 12 bodů, nejvíce je ohrožen hrudník řidiče a stehna spolujezdce, jedná se však o středně těžká zranění. Pokud je automobil vybaven airbagem spolujezdce, hrozí mu pouze lehká zranění hrudníku a levého lýtka. Za ochranu při bočním nárazu si odnesla 14 bodů, k největší újmě dojdou horní partie řidičova těla, opět se jedná o středně těžká zranění. K chodcům je pak automobil ohleduplný spíše průměrně, získal dvě hvězdičky a 12 bodů.

Žebříčky TÜV 2002 hodnotí Fabii jako lehce nadprůměrně spolehlivý automobil. V kategorii nejmladších ojetin starých 2-3 roky obsadila 49. místo ze 116 hodnocených s průměrem 4,3 % vážných závad, průměr všech vozů je 4,8 %. V žebříčku 4-5letých jí patří 58. místo ze 111 s průměrem 8,7 % (průměr všech je o dvě desetiny vyšší). V kategorii 6-7 let ji pak najdeme na 47. místě z 99 hodnocených automobilů s průměrem 12,9 % (průměr všech vozů této kategorie je 13,3 %).

Technici TÜV poukazují u pětiletých vozů na závady jinak výtečně svítících světlometů a směrovek a na problémy s oběma nápravami. Naopak velmi dobře byly hodnoceny brzdy.

Fabia s motorem 1,4 16V 55 kW absolvovala také stotisícový test časopisu Auto Bild. Byly zjištěny následující závady: v 16.550 km bylo seřízeno výškové nastavování tlumených světel, v 19.150 km byla vyměněna tryska ostřikovače čelního skla, celkem pětkrát palubní počítač hlásil chybné údaje, které poskytovala řídicí jednotka motoru, v 55.080 km byl vyměněn ventil zpětného vedení zplodin. Při 64.350 km byly připevněny chybějící úchyty zadních sedadel. Při poslední servisní prohlídce v 90.233 km byly vyměněny vpředu brzdové destičky, vadné tepelné čidlo ventilátoru motoru a plnicí hrdlo oleje. Největší závadou ovšem byla synchronizace čtvrtého převodového stupně, která způsobila problémy při jeho řazení. Tento problém byl vyřešen výměnou převodovky, a to již při 43.745 najetých kilometrech.


Jak dopadl automobil po závěrečné demontáži? Ta ukázala, že motor by bez problémů ujel dalších 100.000 km. Vnitřní části vykazovaly tolerance nových dílů, mírné stopy opotřebení byly sice viditelné, ale neměřitelné. To platí také pro převodovku, ovšem již vyměněnou. Po korozi dutin bychom pátrali marně, výrobce by si mohl klidně dovolit třetinu konzervačních látek ušetřit..

Kladně byl hodnocen i motor. Pro dvě osoby a jejich zavazadla je to prima svezení, i ve čtyřech je vše v pohodě. Pochvalu si zasloužily i jízdní vlastnosti. Kritiku si naopak odnesla přístrojová deska a čalounění, nikoli za kvalitu, nýbrž za nudný vzhled a převládající šedou barvu. Od redaktorů nakonec kvůli svým závadám dostala Fabia známku 4, což není příliš lichotivé. Fabia skončila v poslední třetině dlouhodobě testovaných vozů.

 

Klady a zápory

Škoda sice již dávno není nejlevnější značkou, ale ceny náhradních dílů pro Fabie první generace se drží na příjemně nízké úrovni. Ta je každopádně výrazně vyšší než u Felicií. Samozřejmostí je dostupná servisní síť, jedná se přece o domácí automobilku, byť v německých rukou.

Design velmi tuhé karoserie nevyvolává ani nadšení, ani nijak neuráží, přední část je pak celkem osobitá. Materiály v interiéru jsou kvalitní, to platí jak pro plasty, tak pro čalounění. Proti zubu času a opotřebení jsou poměrně odolné. Řazení rychlostních stupňů je, jak bývá u vozů koncernu VW zvykem, poměrně přesné. Kladem byla i bohatá příplatková výbava, záleželo jen na peněžence – zákazník si mohl připlatit například za ABS, ESP, mlhovky, zadní kotoučové brzdy, elektrické ovládání oken a zrcátek, střešní okno, volant nastavitelný ve dvou osách, klimatizovanou schránku u spolujezdce nebo vyhřívaná přední sedadla. Prestižní záležitostí byly příplatkové xenonové světlomety, s nimiž se například v ceníku současné Fabie už nesetkáte. Snad proto, že je objednávalo méně než 1 % zákazníků.

Dieselové motory 1,9 TDI jsou velmi pružné a mají nízkou spotřebu. Vstřikovací systém PD (čerpadlo-tryska), který Volkswagen v současné době opouští, způsobuje jen hrubější chod agregátu. Od atmosférického dieselu se neočekávají sportovní zážitky za volantem, klidné řidiče potěší kromě střídmosti i spolehlivost agregátu.

Ze zážehových motorů jsou nejlepší obě koncernové čtrnáctistovky, motoru s objemem 1,6 litru se první Fabia nedočkala, mezi čtrnáctistovkou a dvoulitrem tak byl značný objemový rozdíl. Pokud se potenciální zájemce rozhodne pro kombi, je asi nejlepší volbou výkonné tédéíčko. Tříválce i škodovácká čtrnáctistovka s 50 kW jsou na kombi příliš slabé. Podnikatelé mohou zvolit verzi N1 s přepážkou a odpočtem DPH, kterých je i na trhu ojetin dostatek. Ovšem pozor – v této kategorii je automobil homologován jen jako čtyřmístný.


Fabia měla velmi dobrou bezpečnostní výbavu a špičkový podvozek, který zajišťoval dostatečný komfort i solidní jízdní vlastnosti, šetřilo se ovšem i zde. Není řeč jen o výbavě Junior, Volkswagen ve druhé polovině devadesátých let zavedl úsporné opatření v podobě menšího zpětného zrcátka u spolujezdce. To malé škodovce vydrželo po celou dobu výroby a mělo snižovat čelní plochu vozu/ aerodynamický odpor. Přístrojová deska postrádá eleganci své předchůdkyně, designově je poněkud strohá. Může se z ní dokonce ozývat i vrzání, ale u většiny vozů byl tento problém vyřešen přímo výrobcem, stačilo jeden z úchytů vybavit vložkou. Zadní cestující pak mají málo místa pro kolena, vzhledem k požadavkům na pasivní bezpečnost při vývoji se také nevejdou tři průměrně vzrostlí pasažéři vedle sebe. S prostředním cestujícím se navíc příliš nepočítalo, měl sice k dispozici bezpečnostní pás, hlavová opěrka ale až do modernizace v roce 2004 chyběla a později byla jen v lépe vybavených verzích. Některé řidiče může tlačit do pravého kolena široký středový tunel. U prvních ročníků byl problém s dílenským zpracováním – nelícovaly nárazníky s blatníky. Neměli bychom zapomenout ani na velký zájem zlodějů, obzvláště o turbodiesely.

Malé tříválce 1,2 HTP jsou jako ojetiny poměrně žádané, ale jejich zvuk připomíná spíše šicí stroj. Navíc jsou vhodné pouze do městského provozu, při jízdě po dálnici na hranici rychlostního limitu razantně stoupá spotřeba. Jezdit za málo se budete muset chvíli učit. Kdo netrvá na dálniční 130 km/h, ten se může přiblížit údajům výrobce o spotřebě. Konkurenční maloobjemové motory jsou ale v této kategorii aut obvykle úspornější. Existují i přestavby na LPG (jedná se většinou o kombi v úpravě N1), u těch zpravidla vynechává jeden válec. Ani vznětový tříválec 1,4 TDI nepotěší, spotřeba je sice malá, ale agregát je hlučný. Větší diesely 1,9 l jsou těžké a namáhají přední nápravu.

Anketa

Ocenili byste forum jen pro Škodu Fabii?

Novinky

První den webu

22.10.2009 19:04
Ahoj všichni! Dnešek je první den tohoto webu zabývající se výhradně Škodou Fabii...ať už Hatchback, Combi, Sedan nebo...jestli vůbec někde jezdí Cupé!! Doufám, že se zde sejde parta lidí podobně jako třeba na skodafavorit.cz a lidi si zde budou chodit pro rady, na které vždy najdou odpovědi.
>>

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode